Dezvoltarea comunicarii la copilul cu autism

Dezvoltarea comunicarii la copilul cu autism se realizeaza atunci cand copilul si-a insusit anumite achizitii pe plan cognitiv. Printre aceste achizitii se numara si abilitatea copilului de a imita.  Imitarea este o modalitate importanta prin care copiii invata, cu ajutorul acestei abilitati toti copiii preiau natural din mediu comportamente si isi dezvolta competente. Imitarea este vitala dezvoltarii limbajului si apare la copilul cu dezvoltare tipica inca din primul an de viata. Pentru a se dezvolta optim aceasta abilitate este important sa fie stimulat copilul in mod adecvat, sa ii se acorde atentie si sa fie incurajat sa vocalizeze si sa il imite pe adult. Imitarea presupune in faza incipienta miscari simple, grosiere, pe care copilul poate sa le vada (ex. duce mana la gura, bate in masa, aplaudam). Ulterior incurajam copilul sa faca si miscari mai fine (scoate limba, facem ca indienii, zambim etc).

In majoritatea cazurilor, copilul cu autism nu are dezvoltata abilitatea de a ii imita pe cei din jur. Daca la copilul cu dezvoltare tipica aceasta abilitate apare spontan, fara un efort prea mare din partea parintilor, la copilul cu autism lucrurile stau diferit. Inainte de a incepe sa lucram pe dezvoltarea  limbajul este important sa-i dezvoltam copilului cu autism abilitatea de a imita astfel incat sa putem practica cu acesta exercitii de miogimnastica pentru stimularea aparatului fonoarticulator. Cel mai indicat este, atunci cand se poate, sa stimulam in mod concomitent aceste abilitati.

Abilitatile de imitare se lucreaza atat acasa, de catre parinti, cat si in cadrul sesiunilor de terapie in cazul in care copilul frecventeaza un centru de recuperare.

https://jucarii-vorbarete.ro/product/gimnastica-fonoarticulatorie/

Urmatoarele exercitii se recomanda a se realiza in cadrul sesiunilor de miogimnastica: vibreaza buzele, miscari cu limbga, facem precum indienii, tuguie buzele, exercitii de respiratie, exercitii de suflat cu si fara suport etc. Putem utiliza suport vizual, imagini cu animale care fac aceste miscari astfel incat copilul sa fie mai motivat.

Miscarile grosiere realizate in cadrul activitatilor de imitare motorie se pot face cu/fara obiect. E important sa fie realizate intr-un mod distractiv pentru a capta atentia copilului si a-l motiva sa participe la activitatea de invatare. Exemplu de exercitii: aplauda, ridica mainile, tropaie, bea cu cana, plimba catelul, amestecam in oala etc.

In cadrul acestor activitati ii spunem copilului ”Fa ca mine”/”Fa asa” si realizam miscarea vizand ca raspunsul copilul sa fie o imitare a ceea ce facem noi.

Atat acasa cat si in cadrul terapiei, este important sa se stimuleze la copilul cu autism atat limbajul receptiv cat si cel expresiv. Toate sunetele/cuvintele rostite de copil sunt transformate intr-un operant verbal pentru a stimula la acesta limbajul functional.

Cei patru operanti verbali stau la baza comunicarii functionale si sunt incadrati astfel: 

Echoic – este abilitatea de a repeta sunete, silabe, cuvinte dupa noi. Ex: adultul spune ”cana” iar copilul repeta dupa adult, in mod spontan.

Mand (cererile) – este un operant verbal care reprezinta dorinta copilului si pentru a-l stimula ne folosim de lucrurile preferate ale copilului (ex. daca copilul zica “ma” si-i plac mult masinile, asociem silaba ”ma” cu masina si de fiecare data cand copilul va zice “ma” i se ofera masina,: “bravo, mi-ai cerut MAsina”). Cererile sunt foarte importante, ele reprezinta dorinta copilului si recompensa o reprezinta insusi obiectul cerut de acesta.

Tact (comentariu) – il incurajam pe copil sa impartaseasca cu noi ceea ce vede in jur prin comentarii ( pe carte, in mediu natural)

Intraverbal – acest operant vizeaza ca sa ne raspunda copilul la intrebari , afirmatii, completare de cantece etc.

 

Sursa foto:

  • https://clipartfest.com/categories/view/217a5fa8f47097177b0338cb98e78bb918d1cc68/kids-speech-clipart.html
  • classroomclipart.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *