Etapele dezvoltarii limbajului la copii – Scala logopedica Reel

Etapele dezvoltarii limbajului la copii reprezinta un suport pentru a identifica din timp achiziitiile copilului si a actiona atunci cand observam ca exista o intarziere, oferindu-i copilului o evaluare la specialistul logopedic. Comunicarea si limbajului reprezinta calea prin care copilul se exprima si isi dezvolta comportamentul si personalitatea in cadrul comunitatii sociale. Acest proces incepe inca de la nastere si evolueaza permanent, modul in care se dezvolta limbajului la copil fiind influentat atat de zestre nativa precum si de factorii externi – conditiile de mediu.

Scala Reel este realizata pentru a urmari dezvoltarea limbajului la copilul tipic si ofera un reper pentru a identifica treptele de dezvoltare a limbajului.

SCALA REEL: 0-36 LUNI

Legenda:

R= Limbaj receptiv – intelegerea, comprehensiunea limbajului

E= Limbaj expresiv – articulat, vorbit

Varsta 0-1 luni

R1= tresare la zgomote puternice si bruste
R2= isi intrerupe activitatea cand aude un zgomot
R3= se linisteste adesea la auzul unei voci familiare, prietenoase
E1= tipa frecvent
E2= apar vocalizari intamplatoare, sporadice in afara tipetelor
E3= predomina sunete asemanatoare vocalelor „e, a”

Varsta 1-2 luni

R4= acorda atentie frecventa vocilor din jur
R5= pare sa-l asculte pe vorbitor
R6= de multe ori priveste la cel care-i vorbeste si ca raspuns zambeste
E4= are un tipat special pentru foame
E5= apar elemente de lalalizare
E6= dezvolta semne vocale deosebite pentru placere

Varsta 2-3 luni

R7= raspunde vorbitorului, uirtandu-se direct la fata acestuia
R8= fixeaza privirea in mod regulat pe vorbitor
R9= urmareste frecvent gura si buzele vorbitorului
E7= raspunde ocazional stimulului sonor sau vorbirii prin vocalizari si lalalizari (silabiside)
E8= in timpul jocului cu adultul foloseste silabiside
E9= lalalizeaza des cu 2 sau mai multe silabe care incep sa se diferentieze

Varsta 3-4 luni

R10= isi intoarce capul in mod deliberat catre sursa de zgomot
R11= „matura” cu privirea incaperea in cautarea vorbitorului
R12= este frecvent tulburat (speriat) la voci rastite
E10= rade deseori in jocul cu obiectele
E11= lalalizeaza in mod regulat cu serii de sunete, mai ales in situatii de confort psihic
E12= apar consoanele bilabiale: „b, p, m”

Varsta 4-5 luni

R13= localizeaza regulat si cu acuratete sursa vocii umane
R14= isi recunoaspte numele si raspunbde la nume
R15= cel mai adesea se opreste din plans cand cineva ii vorbeste
E13= apar sunete asemanatoare vocalelor „o si u”
E14= exprima supararea si disconfortul prin alte forme vocale in afara tipatului
E15= de obicei se oprteste din lalalizare ca raspuns la stimulul vocal. Uneori se continua lalalizarea, dar pentru o scurta perioada de timp

Varsta 5-6 luni

R16= pare sa inteleaga si sa diferentieze dupa expresiile faciale, miscarile corpului si ton semnificatiile generale ale amenintarii, ale supararii, ale vocii prietenoase si ale celei care il certa
R17= pare sa inteleaga semnificatia pentru „mama, papa, pa”
R18= se preste sau se retine in cel putin jumatate din cazuri ca raspuns la negatie (NU!)
E16= ia initiativa de a vocaliza si de a lalaliza in interactiunea directa cu adultul
E17= cateodata vocalizeaza cu 4 sau  mai multe silabe
E18= se joaca producand, emitand sunete si zgomote in timp ce este singur sau cu altii

Varsta 6-7 luni

R19= pare sa recunoasca numele membrilor familiei in conversatia curenta, chiar cand persoana amintita nu e de fata
R20= intelege si raspunde cu gesturi adecvate la cuvintele: „vino!,sus!, maricel!, pa!”
R21= acorda atentie muzicii sau cantatului
E19= incepe lalalizari formate din combinatiin de 2 silabe diferite
E20= in cel putin o jumatate din cazuri raspunde prin vocalizari cand e strigat pe nume
E21= foloseste unele expresii cu contururi asemanatoare de cuvinte, incat pare sa numeasca lucruri din ambianta sa intr-un limbaj propriu

Varsta 7-8 luni

R22= pare frecvent ca asculta conversatia adultilor
R23= in mod regulat se opreste cand e strigat
R24= pare sa recunoasca dupa dupa denumire cateva obiecte comune
E22= cateodata lalalizeaza in contururi vocale, propozitionale (secvente vocale mai lungi,cu intonatie). Matricea vocala a vorbirii
E23= se joaca – imita jocuri de maini insotite de expresii stereotip („cucu-bau!”)
E24= cateodata „fredoneaza” singur melodii familiare

Varsta 8-9 luni

R25= pare sa inteleaga cateva cereri verbale care impl,ica intelegerea unor verbe
R26= in mod regulat isi opreste activitatea la negatie
R27= incepe sa se uite cu interes la poze in timp ce acestea sunt manuite de adult (maximum 1)
E25= foloseste cateva gesturi cu semnificatie
E26= incepe sa imite sunete, mai ales vocale, dupa modelul dat de adult
E27= enunturile contin acum mai multe consoane decat cele anterioare

Varsta 9-10 luni

R28= pare sa asculte cu placere cuvinte noi
R29= in general e capabil sa asculte conversatia altora fara sa para distras de alte surse de zgomot
R30= in mod frecvent ofera la cerere o jucarie sau un alt obiect
E28= apar primele cuvinte: tata, mama., nume de animal preferat sau de jucarie preferata
E29= are cateva exclamatii: oh, ah!
E30= apare jargonofazia (enunturi scurte din 3-4 silabe sau chiar mai multe, fara cuvinte autentice). E matricea limbajului de mai tarziu

Varsta 10-11 luni

R31= executa comnenzi simple (in afara de cele de a da si de a lua)
R32= pare sa inteleaga intrebari simple precum: „unde e mingea?”
R33= raspunde la muzica ritmica prin miscari ale mainii si ale corpului in acelasi timp
E31= frecvent spar continuturi jargonofazice in timp c se joaca singur
E32= initiaza el jocuri de gesturi si de cuvinte
E33= pentru prima oara incerca sa imite cuvinte

Varsta 11-12 luni

R34= demonstreaza intelegerea  mai multor intrebari prin raspunsuri de gesturi adecvate
R35= pe o perioada mai prelungita de timp se poate concentra pe mai multe propozitii adresate lui. Raspunde.
R36= la comanda verbala cu gestul adecvat cand i se spune
E34= „fa pa!” executa si spune „pa”
E35= „vorbeste”cadultilor si jucariilor
E36= raspunde frecvent la cantece sau rime prin jargonofazie

Varsta 12-14 luni

R37= in fiecare saptamana pare sa inteleaga alte cuvinte noi
R38= pare sa inteleaga dispozitia psihica a vorbitorilor
R39= mentine interesul 1-2 pentru imaginile pe care i le denumeste adultul
E37= foloseste 5 sau mai multe cuvinte in mod constant
E38= incearca sa obtina obiectele dorite indicandu-le cu mana si folosind in acelasi timp emisii vocale
E39= jargonofazia se impregneaza cu cuvinte noi

Varsta 14-16 luni

R40= demonstreza intelegerea unei comenzi selectand si aducand la cerere din alta camera un obiect familiar denumit (se da comanda fara gest)
R41= recunoaste si identifica mai multe obiecte sau imagini ale acestora cand sunt denumite
R42= in mod clar recunoaste numele diferitelor parti ale schemei corporale
E40= in mod consecvent foloseste 6-7 cuvinte corecte (chiar mai multe)
E41= apar consoane ca „d”, si „n”
E42= multe cuvinte – substantive corecte + gest

Varsta 16-18 luni

R43= intelege si executa comenzi formate din 2 secvente consecutive (Ex: „ia mingea de pe pat si pune-o pe masa!”)
R44= isi aminteste si acorda semnificatie adecvata noilor cuvinte pe categorii de functionalitate
R45= la cerere identifica 2 sau mai multe obiecte dintr-un grup de 4 lucruri familiare
E43= incepe prin a folosi mai multe cuvinte decat gesturi pentru a-si exprima nevoile si dorintele (limbajul mimico-gesticulare scade)
E44= incepe sa repete cuvinte auzite in conversatie
E45= demonstreaza o crestere continua si gradata a vocabularului activ

Varsta 18-20 luni

R46= la cerere verbala indica mai multe parti din schema corporala si faciala
R47= demonstreaza intelegere prin raspunsuri adecvate la comenzi ca: „stai jos!”, „vino aici!”, „oprestete!”
R48= intelege si demonstreaza diferentierea intre pronumele personal dupa persoana (da-mi mie! da-i lui!)
E46= imita propozitii formate din 2-3 cuvinte
E47= imita onomatopee in jur
E48= are un vocabular activ de 10-20 cuvinte (cu care face propozitii)

Varsta 20-22 luni

R49= executa o serie de 2 sau mai multe comenzi, dar legate
R50= zilnic recunoaste cuvinte noi
R51=cand sunt denumite, recunoaste si identifica aproape toate obiectele comune sau imagini ale acestora
E49= apar propozitii simple
E50= in fiecare saptamana foloseste cuvinte noi
E51= „povesteste” folosind o combinatie de jargou propriu + cuvinte inteligibile

Varsta 22-24 luni

R52= alege la cerere un obiect dintr-un grup de 5 sau mai multe obiecte diferite
R53= pare sa inteleaga succesiunea logica a enunturilor verbale si nu pare sa se opreasca la semnificatia izolata a cuvintelor
R54= intelege majoritatea propozitiilor dezvoltate si a frazelor
E52= foloseste propozitii din 3 cuvinte
E53= se refera la sine cu numele propriu intrebuintat la persoana a III-a singular
E54= incepe sa foloseasca cateva pronume, dar face erori de sintaxa

Varsta 24-27 luni

R55= demonstreaza intelegerea unor verbe ilustrate grafic (imagini actiuni). Alege corect o imagine care arata o persoana  mancand (6 imagini – actiune)
R56= la cerere arata parti mai mici din schema corporala (barbie, umar)
R57= recunoaste si identifica persoane de diferite grade de rudenie (bunicul, bunica, sora)
E55= foloseste frecvent propozitii din 2-3 cuvinte
E56= foloseste corect si des: „eu, tu, el, mie”
E57= formuleaza cereri de ajutor pentru nevoi personale

Varsta 27-30 luni

R58= demonstreaza intelegerea obiectelor definite prin functie  (6-7 poze-actiuni: „cu ce mancam?”)
R59= intelege diferentierile in functie de marime (alege corect papusa mica, mare dintr-un grup de obiecte familiare)
R60= recunoaste numele si imaginea celor mai multe obiecte comune. Executa comenzi cu prepozitiile: in, pe, langa
E58= numeste corect cel putin o culoare . Se refera la lucruri care nu sunt „aici” sau la  evenimente care nu se intampla „acum”
E59= se stabilizeaza referirea la sine cu „eu stabilizat”
E60= repeta corect 2 sau mai multe numerale

Varsta 30-33 luni

R61=  demonstreaza intelegerea vorbelor uzuale
R62= intelege fraze lungi si complexe
R63= intelege majoritatea adjectivelor comune
E61= isi spune sexul cand este intrebat
E62= daca deseneaza, vorbeste si denumeste ce a desenat
E62= cand e intrebat spune numele si prenumele

Varsta 33-36 luni

R64= dovedeste interes pentru explicatiile privind cum si de ce
R65= executa o comanda formata din 3 secvente simple legate
R66= demonstreza intelegerea prepozitiilor: sub, in fata, in spate
E64= in mod regulat relateaza experiente din trecutul apropiatE65= foloseste corect formele verbale in relatarea/povestirea dupa imagini
E66= foloseste substantivele la plural in mod corect. Se balbaie uneori din dorinta de a spune cat mai multe. Apar intrebari referitoare la timp (cand?), si cauzalitate (de ce?

 

Sursa foto:

www.classrommclipart.com

Leave a Reply

Comment
Name*
Mail*
Website*