Dezvoltarea comunicarii la copii implica o serie de abilitati necesare pentru ca acest proces sa aiba loc.
Dezvoltarea copilului este un sistem complex care inglobeaza domeniile de dezvoltare psihomotric, cognitiv, limbaj si psihosocial, aceste domenii fiind interdependente. Daca copilul intampina dificultati intr-un anumit domeniu, aceasta are efecte si asupra celorlaltor domenii.
Fiecare domeniu de dezvoltare a copilului este la fel de important. Dacă copilul are are dificultati pe o anumita arie el trebuie ajutat si stimulat.
Stimularea, atentia si sprijinul de care oricare copil are nevoie pe parcursul dezvoltarii sale, depind de felul in care adultii din jurul lui percep, înţeleg şi comunică cu acesta in mediul social.
Dezvoltarea comunicarii la copii ocupa un rol important in dezvoltarea globala a acestuia. Un copil trebuie sa aiba insusite o serie de abilitati pentru a dezvolta o comunicare functionala. Aceste abilitati se formeaza inca de la nastere si ele se dezvolta odata cu cresterea in varsta a copilului.
In ghidul ”Sa comunicam cu placere”(2015) emis de Unicef si coordonat de Prof. univ. dr. Ecaterina Vrasmas, aceste abilitati de comunicare sunt asemanate cu caramizile necesare pentru a construi o casa. Astfel, asa cum se aranjeaza intr-un anumit mod caramizile pentru a construi o casa trainica, pornind de la fundatie, asa se ”construiesc” si de dezvolta abilitatile care ii permit copilului sa comunice armonios cu cei din jur.
Astfel, dezvoltarea comunicarii la copii implica urmatoarele abilitati:
- atentia
- ascultarea
- imitarea
- jocul
- intelegerea
- vorbirea – ( ”Sa comunicam cu placere”-2015, Unicef)
Atentia se dezvolta inca din primele luni de viata ale copilului, ea se contureaza in prima faza atunci cand copilul priveste chipul mamei si se dezvolta treptat, pe masura ce copilul creste.
Ascultarea cunoaste o dezvoltare atunci cand copilul este capabil sa distinga sunetele din jur si reactioneaza, in mod selectiv, la acestea.
Imitarea este abilitatea care ii permite copilului sa preia din mediu, actiuni si sunete, initial copilul imitand gesturile realizate de parinti.
Jocul debuteaza intr-o prima faza cu manevrarea obiectelor, privirea si atingerea acestora. Ulterior, jocul se dezvolta si devine complex, servind comunicării.
Intelegerea se dezvolte atunci copilul realizeaza care este sensul lucrurilor pe care le vede si le aude, conturandu-se astfel abilitatea de a intelege limbajul celor din jur.
Gesturile apar atunci cand copilul se misca, actioneaza, pentru a obtine ceea ce isi doreste de la cei din jur.
Vorbirea debuteaza cu ganguritul urmat de lalatiune. Ulterior se dezvolta si abilitatea de a rosti cuvinte si propozitii.
Copilul isi formeaza si dezvolta aceste abilitati de comunicare atunci cand:
• are cu cine comunica;
• aude cuvintele, vede la ce se refera si intelege sensul (ii se ofera explicatii);
• repeta des cuvintele în diferite contexte;
• primeste raspuns la intrebarile sale;
• simte placerea de a comunica.
Este foarte important sa se depisteze precoce tulburarile de dezvoltare si sa se intervina de timpuriu atunci cand exista dificultati de comunicare. In cazul in care se observa dificultati, este necesar sa existe o evaluare logopedica si sa se inceapa cat mai repede interventia. Dezvoltarea comunicarii la copii se realizeaza prin stimulare si sprijin atunci cand se observa ca exista dificultati.
Autor: Pedagog Elena Nedelcu
Surse articol:
- Sa comunicam cu placere – ghid Unicef, 2015
- Sursa foto: http://www.clipartkid.com/playing-outside-cliparts/