Tehnici utile în evaluarea și corectarea sunetelor

Tehnicile utile în evaluarea și corectarea sunetelor fac referire atât la materialele folosite în cadrul intervenţiei logopedice cât şi la modul în care se desfăşoară ora de terapie. Atunci când vorbim despre emiterea unui sunet nou de catre copil, este necesar să ne gândim la pre-rechizitele necesare acestuia și la starea organelor aparatului fono-articulator implicate în emiterea sunetului vizat. De exemplu, atunci când ne gândim la emiterea vocalei „O” putem lucra exerciții de suflat care să implice poziția rotundă a gurii dar și rotunjirea gurii ca și exercițiu de miogimnastică iar pentru emiterea sunetului L putem lucra exerciții ce implică mobilitatea limbii.

In cadrul intervenţiei logopedice, foarte importante pentru emiterea și corectarea sunetelor sunt exercițiile de respirație. Exemple utile pentru imbunatăţirea respirație: imitarea căscatului (inspir pe gură – expir pe gură), suflarea nasului (expir pe nas), dar și exerciții de respirație însoțite de mișcare (inspir pe nas-mâna este sus, expir pe gură, mâna este lăsată în jos). Aceste exerciţii se lucrează în cadrul jocurilor astfel încât să păstrăm un nivel optim de motivaţie la copil. Pentru a face exerciţiile mai interesante putem utiliza imagini cu animale care fac astfel de exerciţii, un asemenea set putând fi achiziţionat de aici Gimnastica fonoarticulatorie

În realizarea evaluării logopedice trebuie să se țină cont de evaluarea sunetului dorit, în toate pozițiile – inițial, median și final.

Un instrument util este alfabetarul magnetic, atât pentru evaluarea sunetului izolat dar și pentru emiterea acestuia. Suportul vizual este important atât în cazul evaluării cât și în timpul terapiei logopedice. Logopedul indică copilului cartonașul corespunzător sunetului, denumește sunetul, după care solicită elevului într-o manieră ludică să reproducă sunetul vizat.

Unul dintre cele mai importante materiale folosite în terapia logopedică, este albumul logopedic. Acesta se dovedeşte util atât pentru evaluarea sunetelor în cadrul cuvintelor cât și ca suport vizual atunci când lucrăm anumite sunete izolate. Este foarte important atunci când se lucrează corectarea sunetului în cadrul unui cuvânt, copilul să poată lega eticheta lingvistică de imaginea obiectului sau ființei reprezentată de cuvânt. Ceea ce ne dorim pe viitor este ca sunetul vizat să poate fi folosit în vorbirea spontană a copilului, acesta din urmă să facă comentarii-cereri spontane folosind cuvintele exersate si astfel să se producă o îmbogăţire a vocabularului.

Albumul logopedic presupune o colecție de imagini ce corespund unor cuvinte care prezintă sunetele limbii române în diferite poziții: inițial, median , final. Este utilizat în practică atât pentru a identifica sunetele pronunțate corect, distorsionate, omise sau înlocuite în cele trei poziții – inițial, median și final, dar și ca suport vizual atunci când lucrăm anumite sunete. Este necesar ca albumul logopedic să fie personalizat și să conțină imagini și cuvinte în concordanță cu particularitățile de vârstă și dezvoltare a fiecărui copil.

De asemenea pot fi folosite cărți sau seturi de imagini atât pentru evaluarea sunetelor dar și pentru consolidarea și automatizarea sunetelor în lucru.

Autor: Logoped Raluca Popescu

 

Surse :Hațegan.,C.B (2016) Terapia tulburărilor de limbaj. Structuri deschise. București : Editura Trei

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *