Importanța jocului in dezvoltarea armonioasa a copilului

-Pedagog Elena Nedelcu-

Jocul are un rol fundamental in dezvoltarea copilului. Se poate defini jocul ca fiind cea mai importanta activitate a copilului din momentul in care acesta se naste si pana in momentul in care ajunge la varsta maturitatii.

Jocul reprezinta, in perioada prescolara, principalul mijloc de dezvoltare pe plan cognitiv, fizic, social, emotional si lingvistic.

Prin joc, copiii isi dezvolta creativitatea si imaginatia, invata sa gandeasca in diferite moduri si sa se descurce in situatii problematice. Prin intermediul jocului, copilul achizitioneaza noi aptitudini, isi dezvolta personalitatea si se stabileste o baza fundamentala pentru invatare. La inceput, copilul se joaca manevrand obiectele astfel incat rolul central il ocupa jucaria.

Dupa varsta de 2 ani, copilul incepe sa inlocuiasca jucaria cu un simbol al acesteia iar pana la varsta de 3 ani copilul se joaca singur chiar daca in camera se afla si alti copii. Particularitatile jocului individual la copilul pana in 3 ani sunt determinate de imposibilitatea copilului de a corela actiunile, interesele, dorintele si intentiile sale cu ale altor copii.

Dupa varsta de 3 ani se produce o spectaculoasa transformare in jocul copilului. Acesta isi dezvolta din ce in ce mai mult imaginatia si capacitatea de a imita. Astfel, imitatia functioneaza la cote maxime, copilul preluand in comportamentele sale conduitele umane la care a asistat.

La 4 ani, jocul copilului nu mai este izolat. Copilul se joaca cu ceilalti copii si ii prefera pe cei mai mari sau mai mici decat el, in joc el exersand rolul de lider sau de subordonat. La varsta de 4 ani, jocul de rol predomina activitatea copilului. In aceasta perioada, copilul preia diverse roluri din familie si din societate: copilul devine “mama”, “tata”, “doctorul”, “cantareata”. Aceste jocuri sunt fundamentale in dezvoltarea armonioasa a copilului deoarece prin simularile in joc a ipostazelor “la doctor”, “la magazine”, “la gradinita” s.a.m.d. reusesc, prin punerea copilului in aceste situatii, sa se extinda experientele de cunoastere si de comunicare ale acestuia.

In jurul varstei de 5-6 ani, copilul descopera jocuri cu reguli si invata sa creeze legaturi armonioase cu ceilalti copii.

Jocul este un mijloc pretios de dezvoltare fizica si refulare a energiei pentru copilul prescolar. Prin jocurile in aer liber, copilul isi fortifica muschii si in acelasi timp isi descopera dorinta pentru performanta. La aceasta varsta este esential ca o buna parte din activitatea de joc sa se desfasoare in aer liber. Copilul trebuie incurajat sa faca activitati de motricitate grosiera si motricitate fina.

Jocul este pentru copil un taram al magiei si al imaginatiei. Lumea imaginara create de copil in joc se afla in totalitate sub controlul acestuia si astfel ii satisface copilului nevoia de independenta. Prin folosirea creativitatii, copilul invata sa anticipeze si sa aiba anumite asteptari in functie de situatie.

Activitatea ludica ajuta la dezvoltarea limbajului. Copil asculta si invata elemente de limbaj prin interactiunea cu ceilalti copii si adultii dar si prin jocurile individuale. Rolul adultului este de a stimula limbajului copilului prin creeare de scenarii si diverse jocuri de rol.

Copilul se dezvolta social si moral prin joc. Elementul cheie in dezvoltarea sociala a copilul este jocul cu reguli care apare, in special, dupa varsta de 5 ani. Prin joc, copilul invata despre munca in echipa si corectitudine. Modul in care se joaca un copil scoate la iveala si conduita sa morala – forta sau slabiciunea morala a acestuia. In activitatea de joc, copilul isi dezvolta trasaturi de personalitate precum sensibilitatea, egoismul, incapatanarea, altruismul- aceste trasaturi de personalitate ii diferentiaza pe copii la varsta de 5-6 ani.

Un aspect important al jocului este posibilitatea ca acesta sa fie folosit ca instrument al educatiei. In timp ce se joaca, copilul invata diverse forme, culori, marimi precum si functionalitatea obiectelor.

Rolul adultului in jocul copilului este important in fiecare etapa a copilariei, dar sufera modificari de la an la an, pe masura ce copilul creste. Pana la varsta de 4 ani, rolul adultului este de stimulare iar de la 4 ani adultul are rol de acompaniere a copilului in activitatile de joc. In activitatea ludica se recomanda ca adultul sa evite impunerea propriilor idei in legatura cu jocul . Din jocul cu adultul copilul are numeroase beneficii insa cel mai important beneficiu este cel afectiv. Copilul percepe dragostea parentala si atasamentul mult mai facil in activitatea ludica.

Copiii, indiferent de varsta, au nevoie de legaturi de apropiere, de sentimentul sigurantei si de relatii de atasament, iar interactiunea prin joc cu parintii lor este o cale importanta de a dezvolta legaturi de acest fel.

 

Resurse bibliografice: Psihologia varstelor, E. Verza, F. Verza.

Leave a Reply

Comment
Name*
Mail*
Website*