Cele 16 gesturi pe care trebuie sa le faca copilul pana la varsta de 16 luni

O buna dezvoltare a comunicarii la copil incepe inca din primul an de viata si presupune un bagaj amplu pe partea de limbaj receptiv. Dezvoltarea comunicarii optime la copil isi are radacinile in modul in care se produce interactiunea sociala, in felul in care parintii si ingrijitorii se raporteaza la copil. Cresterea copilului dumneavoastra prin activitati de stimulare a limbajului si a jocului functional asigura o buna conectare a copilului cu mediul din jur si reprezinta fundatia solida pentru ca cel mic sa isi dezvolte limbajul. Este important de mentionat ca un copil invata prin expunere, prin activitatile de joc initiate de catre adult, prin explorare si prin incurajari permanente.

Cu cat vorbiti mai mult cu micutul dumneavoastra si ii cantati, explicati, incurajati sa exploreze diverse texturi, sa manuiasca obiecte si sa descopeara cauza-efect in mediu, cu atat mai mult exista sansa ca cel mic sa se dezvolte armonios pe toate ariile.

O piedica importanta in dezvoltarea optima a copilui o reprezinta accesul acestora la ecrane (tv/tableta/tetefon) in primii ani de viata.

Desi traim intr- o perioada in care partea digitala ocupa un rol central in viata oamenilor, este important sa cunoasteti faptul ca un copil mic nu este pregatit pentru o astfel de suprastimulare care are loc la nivel neuronal. In primii ani de viata copilul are nevoie de interactiune cu ceilalti oameni, el invata si se dezvolta prin jocuri, actioneaza in functie de reactiile primite de cei din jur, se dezvolta motric si cognitiv prin manipulare si jocuri functionale.

Copiii ar trebui sa folosească cel puțin 2 noi gesturi in fiecare luna, intre 9 si 16 luni, conform specialistilor din domeniu.

Copilul la varsta de 9 luni (Give, Shake head )

Copilul incepe sa ofere obiecte. La inceput, copilul mic invata sa apuce obiectele oferite de catre adult.In jurul varstei de 9 luni, copilul incepe sa ofere la randul sau obiecte adultului.

Tot in jurul varstei de 9 luni, copilul invata puterea lui “Nu”- el transmite cand nu isi doreste ceva prin miscarea capului in semn de refuz.

Copilul la varsta de 10 luni (Reach, Raise arms )

In jurul acestei varste copiii invata sa ajunga la obiecte, sa se indrepte spre ele prin explorare si prin exprientele traite in interactiunea cu cei din jur.

Astfel, micutii Incep sa incerce sa ajunga la un obiect si sa il ridice.

Tot in jurul acestei perioade ei invata sa anticipeze reactiile celorlati. La inceput bratele lor incearca sa ajunga la adult, apoi cu mainile deschise si bratele ridicate cer sa fie ridicati.

Copilul la varsta de 11 luni ( Show, Wave )

Copilul este motivat sa impartaseasca propriile interese cu ceilalti. Ei invata sa ridice obiectele si sa le arate pentru ca ceilalti sa se uite si sa observe obiectul lor de interes.

Ca urmare a stimularii si interactiunii sociale, copiii sunt motivati sa invete sa salute, sa faca gestul cu mana pentru “Pa”- copilul invata deci prin imitare, mama face “Pa” si il incurajeaza/ajuta si pe copil sa faca la fel.

Pe parcurs acest gest devine mai puternic si vizibil.

Copilul la varsta de 12 luni ( Open hand, Point, Tap )

In aceasta perioada copiii folosesc mana deschisa ( degetele desfacute) pentru a arata ceva din mediu. Inca din primele luni de viata e important sa le aratam micutilor obiectele din mediu, sa indreptam noi mana/degetul aratator catre un obiect pentru a le capta atentia. In acest mod si ei reusesc sa preia acest gest si sa il foloseasca ulterior cu sens de impartasire, de comunicare cu noi. Tot in jurul acestei varstei, copilasii incep sa loveasca cu degetul/mana obiectele pe care le exploreaza.

In aceasta etapa de dezvoltare, gesturile prichindeilor devin mai ample si sunt adesea acompaniate de sunete, vocalizari, silabe si.sau cuvinte.

Copilul la varsta de 13 luni ( Clap, Blow a kiss )

Prin observatie  si imitand ceea ce fac ceilalti, copiii invata sa aplaude si sa trimita un pupic. Observand reactiile pozitive din partea celor din jur ei sunt motivati sa faca frecvent aceste gesturi.

Copilul la varsta de 14 luni (Index finger point, Shhh gesture )

In aceasta perioada incepe sa se formeze pointing-ul atat la distanta mica, pe carte, cat si la departare. Copiii arata cu degetul obiectele de care sunt interesati. Tot prin imitare, ei invata sa foloseasca degetul aratator pentru a arata semnul de “shhh” (facem liniste) si incep sa foloseasca aceste gesturi, impreuna cu cele anterioare, in mod functional, in diverse contexte.

Copilul la varsta de 15 luni ( Head nod, Thumbs up, Hand up )

La aceasta varsta, gesturi functionale cu rol de comunicare sunt deja mai complexe si mai variate. Copiii incuvinteaza din cap in semn de “Da”, fac semnul de ”Gata’, dau noroc cu adultii…

Copilul la varsta de 16 luni (Other symbolic gestures )

La 16 luni se dezvolta alte gesturi simbolice precum gestul pentru “nu stiu” , bate palma sau chiar semnul pacii. In aceasta perioada gesturile sustin invatarea cuvintelor.  

Sursa si informatii suplimentare:

http://www.interveningearly.org/downloads/16×16-handout.pdf

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *