Din momentul in care copilul incepe sa stea in sezut, noi modalitati de interactiune cu mediul incep sa aiba loc pentru miculul vostru.
Acum explorarea obiectelor se poate face cu copilul stand in pozitia sezut iar introducerea aimentelor solide constituie un motiv in plus pentru ca cel mic sa exploreze diverse texturi.
Si in aceasta etapa de dezvoltare se pune accent pe jocurile detaliate in articolul Activitati de stimulare si joc pentru bebelusi de 0-6 luni.
Invat forme si texturi noi
Pentru ca cel mic sa invete formele si texturile el trebuie sa le atinga, sa exploreze cu simtul tactil.
Folositi cat mai multe obiecte si materiale si incurajati copilul sa le tina in mana, sa le atinga, sa le apese: obiecte rotunde precum un cerc, o minge, triunghiulare precum un con, un coif, patrate – diverse cuburi si piese din jocuri.
Nisipul- o metoda de stimulare senzoriala
Puteti folosi nisip obisnuit, nisip kinetic facut in casa (din ulei si faina) sau nisip modelator, tip spuma, cumparat din comert.
Pentru ca inca nu poate manevra singur nisipul pentru a-l modela, e important sa urmarim in aceasta etapa de varsta ca micutul sa atinga cu degetele nisipul, sa il stranga in mana, sa il ajutati sa puna talpa in ladita cu nisip etc.
Poc-poc – activitati de tip cauza-efect
Copilul mic invata ca unele obiecte sunt mai distractive daca le scutura, ating, lovesc usor. Lasati copilul sa exploreze si in acest fel mediul, sa se foloseasca de simtul tactil, vaz, auz pentru a descoperi lumea din jur.
Ii puteti pune la dipozitie oale, linguri din lemn, jucarii de tip zornaitoare.
Tineti copilul in brate, in sezut, incurajati-l sa loveasca cu o lingura de lemn in masa, sau sa scuture obiecte care produc sunete. In acest timp vorbiti cu el despre ce se intampla.
Ne uitam pe carte
Aceasta activitate o recomandam chiar mai devreme de 6 luni avand in vedere ca prin ajutorul cartilor copilul isi dezvolta mult capacitatea de atentie, memoria, abilitatea de a identifica obiecte si de a isi imbunatati limbajul.
In aceasta etapa de varsta incurajati copilul sa priveasca ce ii indicati pe carte, folositi carti senzoriale, cu sunete, cu diverse texturi pentru a-l atrage pe micut, urmariti sa nu fie multe obiecte afisate, mai degraba cumparati carti care au un singur obiect pe pagina.
Daca aveti carti cu animale explicati la fiecare sunetul produs (Vaca face muu/Pisica face miau…), folositi degetul aratator pentru a indica obiectul respectiv (in acest fel si copilul o sa preia, prin imitare, gestul pentru a indica ce observa/vrea- pointing-ul).
Va recomandam si Cele-16-gesturi-pe-care-trebuie-sa-le-faca-copilul-pana-la-varsta-de-16-luni/