Skip to content

Toamna -activitati de invatare in parc pentru copii mici

Nici o descriere, nici o imagine dintr-o carte nu poate inlocui observarea reala a copacilor dintr-o padure si toata viata care se petrece in jurul lor…” -Maria Montessori

Poate ca unii dintre noi inca suntem nostalgici dupa razele calde ale verii insa toamna vine cu multe oportunitati pentru copilasi de a explora activ si a se juca cu elemente din natura.

Contactul cu natura este important pentru dezvoltarea armonioasa a copilului. Sa ii oferim cat mai des momente in care sa stea afara si sa il incurajam si ajutam, cand e cazul, pentru a explora, a intelege si observa natura.

Daca micutul dumneavoastra este inca prea mic ca sa mearga si sa exploreze independent mediul, veniti in intampinarea lui cu frunze uscate (incurajati-l sa le stranga in manuta lui mica), cu diverse conuri de brad, crengute de diferite marimi, ghinde, castane,muschiul de la copac etc. In timp ce il tineti in brate si il incurajati sa pipaie, stranga aceste elemente noi pentru el urmariti sa ii si spuneti senzatiile pe care el le percepe, sa il faceti atent la adierea vantului, la tot ce se intampla in jurul lui (Ex: Frunzele sunt uscate, ele se rup acum!/ Este un con! E aspru la atingere, Bravo, pui mic! Ai cuprins castana/Uite, ghinda mica! Iar asta e o ghinda mare…). Laudati copilul ca participa la ce ii prezentati.

Pentru copii cu varsta de peste 1 an, in plus fata de stimularea senzoriala, este important sa avem in vedere si sa stimulam la acestia abilitati cognitive ce tin de sortare, potrivire, categorizare,notiuni opuse, recunoastere si denumire a obiectelor si texturilor. Bineinteles ca aceste notiuni pot fi prezentate si in primul an de viata, si va incurajam sa faceti acest lucru, dar o sa observati ca in perioada 1-2 ani copilul reuseste mai bine sa clasifice lucruri dupa un criteriu dat.

Aratati copiilor diferentele dintre copaci, cum arata frunza de castan, de stejar sau de tei. Vorbiti despre marime (frunza mica, frunza mare), despre culorile frunzelor, aratati copilului de unde cad frunzele, explicati de ce ele cad, despre diferentele dintre frunzele verzi si cele uscate. Faceti copilul atent si la micile vietuitoare- la greieri, gandaci, furnici…

Sortare castane, criteriu marime

Incurajati-l sa mearga prin iarba, sa caute castane, ghinde, nuci, frunze de dimensiuni diferite, pietricele,bete lungi sau scurte, groase sau subtire. Vorbiti cu cei mici si despre culori si texturi- cum e castana (fina, tare), cum e coaja castanei (are tepi, e aspra etc).

Faceti o sortare cu elementele naturale culese, dupa criterii diverse: marime, culoare, apartenenta etc.

Dezvoltati la copil jocul simbolic, punem nuci sau ghinde pentru veverita, vorbiti despre animalele care traiesc in parc si despre ce e caracteristic la acestea (Ex: Veverita: este maro, are o coada lunga. Veverita traieste in copac, mananaca nuci, ghinde, alune…)

Faceti o intrecere, de exemplu, cine aduna cele mai multe bete, frunze sau castane. Apoi stati impreuna si numarati obiectele.

Din bete, frunze, muschi de la copac construiti o casa si repetati astfel si figurile geometrice -patrat si cerc, dar si abilitati motrice prin antrenarea orientarii spatiale si a coordonarii.

O baltoaca reprezinta si ea motiv de joaca si de invatare, oferiti copilului un bat/o creanga si incurajati-l sa se joaca cu el in namol, sa loveasca apa, sa observe astfel cauza-efect intr-o activitate, sa se prefaca ca pescuieste.

Castanele/ghindele/conurile stranse le puteti folosi ulterior in diverse activitati. Mai jos aveti cateva idei puse de noi in practica: sortare dupa criteriu culoare (inainte de activitate am pictat partea alba de la castane), castane puse pe forma pentru a face o cifra sau alte obiecte, potrivire cantitate la cifra.

Cu materialele stranse impreuna din parc puteti acasa sa faceti colaje, tablouri, animale. Aveti mai jos cateva idei.

Pentru a face colaje aveti nevoie de: hartie alba sau creponata, lipici alb lichid, foarfeca, creioane colorate sau carioci.

Leave a Reply

Your email address will not be published.