Micul artist-importanta activitatilor de desen in viata copilului mic

Fiecare copil este un artist. Problema este cum sa ramana un artist si dupa ce va creste.”- P. Picasso. Activitatile de desen, colorat, pictura sau modelaj ocupa un rol important in viata micutilor nostri, avand beneficii pe ariile afective, sociale, motorii si pe cea de limbaj.

Cum incepem sa ne jucam cu cei mici de-a desenatul 🙂

Puteti incepe sa va jucati de-a desenatul cu micutul dumnevoastra chiar daca acesta abia a implinit varsta de 1 an. Puteti folosi creioane speciale de bebelusi sau pe cele obisnuite. Incepeti sa desenati si apoi puneti-i in mana creionul si incurajati-l sa faca si el urme pe hartie. Bucurati-va mult cand reuseste. Supravegheati atent copilul, daca acesta inca mai are obiceiul de a baga obiecte in gura si observati ca face acest lucru cu creioanele, usor redirectionati-l spre a mazgali. Stati in aceasta activitate atat cat doreste micutul, scopul este de a fi distractiv pentru el, de a ii desena diverse animale, forme, picaturi de ploaie in acest timp folosind diverse exclamatii sau onomatopee astfel incat el sa fie atras si incantat.

sursa:steemit.com

Tot pentru copilasii mici, puteti folosi acuarele pe un tablou canvas sau un carton, peste care puneti folie alimentara. Lasati copilul sa atinga, sa exploreze suprafata.

Exista uneori, in randul parintilor, convingerea ca un copil exerseaza la gradinita astfel de activitati. Este adevarat ca in mediul prescolar copiii isi formeaza deprinderile pe partea artistica insa e important ca acestia sa aiba deja prerechizitele formate si sa intre in contact cu desenul si coloratul de timpuriu.Nu ezitati deci sa il expuneti pe copil la aceste activitati, sa ii laudati fiecare reusita, sa il incurajati sa se exprime prin desen.

Desenul si activitatile similare acestuia are numeroase efecte pozitive in dezvoltarea copilului iar mai jos noi explicam cateva dintre acestea:

Crestem atentia si imbunatatim concentrarea copilului in activitati

T, 1 an si 7 luni

Majoritatea copiiilor mici, sub varsta de 2 ani, au perioade scurte in care se pot concentra intr-o activitate de joc. De exemplu, copilasii cu varsta de 15-18 luni, au abilitatea de a sta atenti intr-o activitate timp de 3-5 minute. Bineinteles, aceste date sunt doar orientative. Sunt copii care reusesc mai mult sa isi mentina atentia sau mai putin. Orientarea copilului catre activitati de desen, colorat, pictat va ajuta la dezvoltarea abilitatii sale de a se concentra pe o serie de sarcini, abilitate importanta in momentul intrarii la gradinita sau scoala.

Dezvoltam abilitatea de a rezolva probleme

T, 1 an si 8 luni

Ganditi-va asa, cand deseneaza un copilas se confrunta cu luarea mai multor decizii, “Ce sa desenez acum?”/ ”Ce culoare sa folosesc?”, Cum sa fac obiectul, mare sau mic? etc. Cand copilasul e mic iar desenul lui consta in linii, cercuri, in mazgaleli veniti voi cu prezentarea, oferiti un simbol pentru fiecare reusita a copilului. Ex: “Ce frumos! Ai facut un lac, uite eu te ajut si facem o barca/un peste…..”

Dezvolta imaginatia si comunicarea

Prin desen copilul isi dezvolta creativitatea, fiecare linie are pentru copil o semnificatie proprie. Astfel, fie ca reprezinta realitatea sau ca este o inventie, un desen realizat de catre copil propune si spune intotdeauna o poveste, pe care noi, adultii, o putem intelegem sau nu.

Copilul invata cel mai bine din propria activitate,doar prin experienta directa isi formeaza cu adevarat o cunoastere a mediului.

Micul print

Am aratat capodopera mea unor oameni mari, intrebandu-i daca desenul ii speria. Dar ei mi-au raspuns: “Ce sa ne sperie? Cum adica, ar trebui sa se sperie cineva de o palarie?” Desenul meu nu infatisa o palarie. Era desenul unui sarpe boa care digera un elefant. Pentru ca ei sa vada mai limpede despre ce era vorba, am desenat interiorul sarpelui. Intotdeauna trebuie sa le explici orice lucru celor mari. “- Micul print

Daca observati ca micutul vostru nu reuseste sa tina creionul in mana, daca ii scapa sau nu are forta sa il cuprinda atunci veniti cu ajutor (mana dumneavoastra peste manuta lui). E important sa identificati care este cauza, daca micutul este atras, daca incearca sa mazgaleasca dar vedeti ca nu are forta necesara va sfatuim sa vedeti si un specialist, sa ii se faca o evaluare. Poate sa fie vorba de o carenta in dezvoltarea motricitatii fine. Copilului trebuie sa ii fie drag sa faca aceste activitati, cel mai mult va conta modul in care ii le prezentati. La inceput doar ii prezentati, ii desenati lucruri care stiti ca ii plac, il incurajati sa faca si el urme pe foaie si va bucurati mult cand reuseste, De exemplu, un copil la varsta de 2 ani are abilitatea de a face transfer (sa mute cu o lingura orez, de exemplu) precum si de a tine un creion in mana cu care sa lase urme pe o foaie (chiar daca inca nu are pensa formata), sa puna banuti in pusculita, sa faca jocuri de potrivire cum sunt cele tip sorter sau incastru. Daca observati ca micutul dumneavoastra nu se descurca prea bine, va sfatuim sa realizati cu acesta activitati de coordonare bimanuala, de transfer, prehensiune, toate acestea fiind facute sub forma de joc si asa cum am mentionat mai sus sa consultati si un specialist.

Exemple de activitati:

  • Sa toarne dintr-un recipient in altul boabe de orez/porumb cu o carafa iar ulterior cu o spatula sau lingura.
  • Decojirea unei legume sau chiar a unui ou fiert, sunt iarasi activitati manuale foarte bune pentru motricitatea fina si de obicei ii distreaza mult pe cei mici.
  • Cu un bat sa lase urme in nisip sau pe pamant
  • Sa unga felia de unt cu un cutit din lemn/ plastic ori chiar un cutit obisnuit. In oricare din variante, untul trebuie sa fie la temperatura camerei iar copilul atent supravegheat in timpul activitatii.
  • Sa deschida/ sa puna capace la borcane de marimi diverite.
  • Sa prinda clesti de rufe pe sarma sau pe o bucata de carton, sa puna banuti in pusculita.
  • Modelarea plastilinei ajuta foarte mult pe cresterea abilitatilor motrice, incurajati copilul sa apese cu degetul, sa o stranga in palma, sa o ruleze pentru a face un melc/un sarpe.
  • Folositi nisip kinetic pentru a modela

Mai jos va prezentam cateva idei puse in practica de noi, realizate in ultimele 2 luni (T. are ain prezent 1 an si 8 luni fiind expus la activitatile acestea de la 11-12 luni- a fost foarte atras de ele de la prima prezentare).

Avem mereu in casa urmatoarele: creioane colorate, hartie alba si/sau colorata, hartie creponata, lipici solid, stickere de lipit cu diverse teme-La ferma, Animale din poadure etc, acuarele si pensule,ochisori de plastic (ii plac foarte mult si sunt foarte importanti pentru constientizarea corporala si orientarea spatio-temporala pentru ca cel mic invata unde sa ii puna in raport cu restul corpului, isi ia astfel repere importante).

In aceste activitati stimulam si partea de cognitie si de limbaj.

Exemplu: In primul colaj, cel cu ferma, copilul denumea animalele dorite de pe plansa cu stickere, le lipea la locul potrivit- porcul sta in namol, calul in iarba, rata sta in apa, tractorul pe sosea etc. Am exersat culorile, notiunile sus/jos, am numarat (doar pana la 2 l-am expus momentan- sunt doi porcusori, un avion, un soare, 2 tractoare etc), onomatopeele (Calul face Ihaa, Rata face Mac-mac…), notiunile mic- mare s.a.m.d.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *