Skip to content

Mintea absorbanta: cum ajutam copilul mic in drumul lui catre cunoastere si invatare fara a-l expune la ecrane

In ultima vreme diverse gadgeturi aparute, precum smartphonurile, tabletele si televizoarele smart, au acaparat cu totul viata multor adulti si din pacate si a copiilor. Modul de viata actual face ca natura sa isi gaseasca din ce in ce mai rar locul in activitatile noastre zilnice, in viata noastra. Natura este deci neglijata desi ea este esentiala pentru dezvoltarea armonioasa a copilului si pentru starea de bine a noastra, a adultilor.

Cumva, in lumea de astazi, dominata de tehnologie, ecranele sunt folosite pentru a mentine “ocupati” copilasii mici, mai ales atunci cand parintii au alte treburi de facut. Si functioneaza. Din pacate, efectele expunerii indelungate, ajung sa fie complet nefavorabile dezvoltarii copilului si sa afecteze limbajul, dezvoltarea motrica si abilitatile sociale si cognitive. Si mai trist este ca specialistii care ar trebui sa indrume parintii evita cumva in a se pronunta pe acest subiect. Am toata convingerea ca toti parintii isi doresc doar ce este mai bine copilul lor si ca nu exista o reteta perfecta de a creste un copil. Tot ce putem face este sa invatam unii de la ceilalti, sa ne ascultam instinctul, sa citim din surse sigure si sa incercam sa adaptam totul la propria familie.

Bebelusii invata cel mai mult din interactiunea umana. Ar fi o mare greseala sa credeti ca un bebelus nu intelege ce ii se spune de catre cei din jur. Chiar si cand copilul are doar cateva luni de viata, este important sa ii se vorbeasca cat mai mult, sa ii se prezinte tot ce este in jurul lui, inclusiv senzatiile pe care el le percepe (Este rece!/ Patura este moale/ Uite, bate vantul…).

Patricia Kuhl si echipa sa au realizat numeroase studii concludente pe acest subiect, in ultimii ani.Patricia Kuhl este co-director al Institutului pentru Stiintele Creierului si invatarii de la Universitatea Washington. Este recunoscuta la nivel internațional pentru cercetarile privind dezvoltarea limbajului precoce, dezvoltarea creierului si pentru studiile sale care arata cum invata copiii mici (In acest institut se produc anual peste 4000 de experimente).

”Ceea ce am descoperit este ca micutii, sub 1 an, nu invata de la o masina. Chiar daca le aratati videoclipuri captivante, diferenta de invatare este extraordinara. Obtineti invatarea esentiala pentru dezvoltare de la o fiinta vie si obtineti zero invatare de la o masina.” – Patricia Kuhl

Aici o puteti urmari pe Patricia Kuhl , in cadrul prezentarii pe platforma Ted:

De altfel, Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda sa nu fie expus in fata ecranelor copilul mai mic de 2 ani iar cel care are intre 2-4 ani sa nu depaseasca o ora/zi de privit la ecrane.

Pe aceasta tema va recomand si prelegerea Dr. pediatru Dimitri Christakis:

In cazul in care doriti sa il lasati pe copil sa se uite la desene incercati sa o faceti pentru o perioada scurta (sesiune de maxim 15 minute si nu mai mult de o ora pe zi), evitati sa fie pornit televizorul inainte de ora de somn si pe cat posibil stati cu el in timpul acesta astfel incat sa ii puteti explica ce vede acolo, sa il incurajati sa comenteze. Urmariti cu atentie cat timp timp petrece cel mic in fata ecranelor, diminuati treptat timpul daca observati ca petrece un timp indelungat. Copilul sub 1 an nu ar trebui expus la ecrane.

Multi dintre noi am copilarit la tara, in mijlocul naturii, inconjurati de animale, de paduri si campii. Am stat desculti pe pamantul dogorit de soarele verii, am mancat fructe proaspete, culese chiar de noi, ne-am ajutat bunicii in gradina, am hranit animalele iar cand ploua eram cei mai fericiti pentru ca puteam sa facem baraje in santurile de la pod.

Locuind la oras e destul de greu sa facem acest gen de activitati dar ne putem adapta sa petrecem cat mai mult timp cu micutii nostri in activitati benefice pentru ei.

“Trebuie sa le permitem copiilor sa exploreze, sa se conecteze, sa construiasca si sa simta parte din lumea care ii inconjoara.Instrumentul educativ cel mai important nu este tehnologia.Nu sunt nici tabletele interactive, nici telefoanele…Sunt mainile.Sa le eliberam, asadar, mainile.”- Trevor Eissler- Montessori c’est fou!

Pentru a invata, copilul are nevoie de prezenta adultilor, de a ii se prezenta activitatile si de a fi constant incurajat sa participe si el la jocurile initiate de cei mai mari.

Nu trebuie sa credem ca un copil va incepe sa se joace functional cu jucariile, sa deseneze cu sens, sa coloreze in contur, sa faca jocuri simbolice si de rol, sa se implice in activitatile casnice fara a ii se arata inainte aceste lucruri.

Un copil mic invata mult prin joc iar primele etape sunt cele care implica observarea si manipularea.

In primii ani de viata, mai mult decat oricand, copilul are nevoie de activitati practice si de stimulare senzoriala. Cand sunteti cu el afara incurajati-l sa atinga frunzele uscate, sa culeaga castane, sa stranga bete – vorbiti cu el despre texturi, forma, culoare. Copilul de doi ani se asaza si observa fiintele mici, rupe frunze, arunca cu pietricele in apa, se preface ca pescuieste cu un bat, vrea sa mearga prin iarba, sa exploreze ce e in jurul lui. Incercati cand sunteti in parc, pe langa locul de joaca, sa ii prezentati copilului si aceste activitati care il mentin conectat la mediul natural.

In primele 16 luni ale micutului am facut urmatoarele activitati:

In casa:

  • I-am prezentat cat mai multe activitati senzoriale, joc cu nisip kinetic, cutie cu orez si boabe de fasole in care am pus diverse jucarii, colorat, pictat (cu pensula si cu degetele). In activitatile de pictat si desen cu creioane foarte mult i-am prezentat eu si i- am desenat, apoi cand micutul lasa o urma pe foaie ii dadeam imediat un sens (daca avea un creion verde in mana si mazgalea cu el pe foaie ii ziceam ca a desenat foarte frumos iarba, apoi cand ”desena” cu rosu ii zicea ca a facut buburuze etc. Era foarte incantat ca il laudam si incurajam.)
  • jocuri cu bile, jocuri cu mingea, jocuri de tip incastru si stivuire, jocuri cu forme geometrice- in prima faza eu ii aratam cum se folosesc si daca era atras de ele il incurajam sa puna el ultima piesa si tot asa. E important sa vedem spre ce se orienteaza copilul dar pentru a spori interesul lui incercati sa folositi un ton cand mai jovial si sa-l incurajati mult in timpul jocului.
  • ne-am uitat pe carti, de diverse tipuri (carti cu sunete, senzoriale cu diverse texturi, carti cu clapeta). Cartile sunt preferatele lui, avem deja o colectie destul de mare. In primul an de viata a fost atras de cele cu sunete si cele cu insertii textile.
  • Am avut multe animale (din lemn sau plastic) pe care le am folosit in diverse jocuri (le-am construit o casa, le am pictat cu acuarela iar apoi le am spalat intr-un vas, le-am facut de mancare…).
  • Vehicule: Tractoarele cu remorca eu fost preferatele lui, in remorca puneam castane si ghinde culese din parc si le duceam ”veveritei”.
  • La bucatarie: ii place sa ajute si are deja activitatile lui preferate si aici: sa bata ouale, sa puna faina, sa condimenteze legumele etc.

Exemple de jucarii:

Sursa foto jucarii: www.omfal.ro

Inafara casei:

  • Destul de mult am iesit in parc (Lumea copiilor si Tineretului) fiind foarte aproape de casa noastra. In parc am urmarit activitatea pasarilor, am dat cereale gastelor&ratelor, am studiat fiintele mici-gandaceii, buburuzele, melcii si am invatat ca nu trebuie sa le facem rau. Am pus nuci pentru veverite, am cules castane, am facut case din bete si frunze, ne-am jucat in namol, am incarcat pietricele si am construit cu ele etc.
  • La bunici: cel mai bine se simte la tara, cand am fost am dat de mancare la animale, am scos legume din gradina, am cules iarba, am udat gradina, ne am jucat cu puisorii
  • La ferma animalelor si la Muzeul Antipa: am fost cat de des am putut si a meritat din plin, micutului i-a placut mult si a avut multe de invatat.
  • Am udat florile, am plantat in pet-uri de plastic rosii, ardei, plante aromatice
  • Am fost la mare si munte si am explorat tot ce s-a putut. La munte am am avut si un rau unde am observat pietrele, pestii, am gasit si melci si am vazut turmele de oi. La mare ne-am jucat in nisip, am cules scoici, ne-am jucat in apa.

Astept cu mult interes idei din partea voastra. Micutul meu are acum aproape 2 ani, va astept cu idei de jocuri pentru varsta aceasta.

Daca va intereseaza o anumita tema imi puteti scrie si putem discuta despre ea.

Multe imbratisari!

Elena N.

Va mai poate ajuta si:

Leave a Reply

Your email address will not be published.