Activitati pentru descoperirea lumii inconjuratoare – Geografia pentru cei mici

A studia geografia cu prichindeii ofera pentru acestia o conectare atat de importanta la mediul inconjurator.

Prin activitatile propuse mai jos ii familiarizati pe copilasi cu planetele, continentele, elementele naturale precum pamantul si apa.

Activitatile propuse sunt pentru copilul cu varsta de 3-6 ani insa pot sa fie adaptate si pentru prichindei mai micuti.

  • Pamant, apa, aer

Prin aceasta activitate studiati cele trei elemente: pamantul, apa si aerul.

Pregatiti 3 borcane etichetate care contin aceste elemente si o serie de carduri care ilustreaza continutul lor (Ex: pentru aer folositi o pasare, un balon, un avion…)

Prezentare: Ii explicam copilului ca planeta noastra e formata din pamant, apa si ca este inconjurata de aer. Ii oferim cate un card pentru a potrivi, dupa modelul dat si dupa ce i-am explicat ce contine fiecare borcan.

Lucrati impreuna la primele expuneri, apoi oferiti sansa copilului de a potrivi independent.

  • Globul suprafetelor de uscat si al apelor

Puteti realiza acest glob senzorial folosind un glob pamantesc mic, cel obisnuit,pe care sa pictati apele cu albastru (folositi o vopsea mata, lasati sa se usuce). Desenati pe el zonele de uscat, puneti adeziv iar apoi pe acest adeziv adaugati nisip fin (puteti pune nisip intr-o tava, apoi luati globul si rulati pe tava de nisip- se va lipi nisip pe zonele de uscat pe care ati pus adezivul).

Urmatorul pas este sa ii prezentam copilului globul, sa ii spune ca el reprezinta planeta Pamant insa miscorata mult. Planeta este acoperita de aer si pamant si inconjurata de aer. Mai departe, incurajati copilul sa atinga partile de uscat (”Aici sunt suprafetele de uscat pe care locuim) iar suprafetele netede, albastre sunt marile/oceanele unde traiesc pestii.

Nu uitati sa ii mentionati ca si pe zonele de uscat putem avea apa (rauri, lacuri) insa ca ele nu au o intindere atat de mare precum a oceanelor.

  • Globul continentelor

Acest glob permite studierea continentelor si este bine sa il studiem cu prichindeii alaturi de globul realizat anterior, cel cu suprafetele de uscat/apa. Astfel, il invatam pe copil ca zonele de uscat, fiind acum vopsite si marcate specific, sunt continente. Numarati cu copilul continentele de pe glob, veniti cu explicatii: fiecare are o culoare diferita, pe fiecare traiesc oameni si animale….

  • Animalele de pe fiecare continent

Pentru aceasta activitate, care vine in continuarea descoperirii continentelor, puteti sa pregatiti un cos/bol in care sa puneti undeva la cinci figurine de animale, specifice fiecarui continent.

Primul pas consta in prezentarea fiecarui animal, ii oferim informatii despre unde se gaseste, cu ce se hraneste, caracteristici specifice ale acestora. Dupa ce copilul cunoaste toate animalele, il ajutam sa sorteze pentru fiecare continent.

Sursa activitati: Cartea 100 de activitati Montessori pentru descoperirea lumii inconjuratoare, Ed. Gama

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *