Dezvoltarea copilului de la 0-2 ani- Stadiul senzorio-motor

Stadiul senzorio-motor este primul din cele 4 stadii ale dezvoltarii cognitive la copil, dupa Piaget.

Acest stadiu cuprinde perioada 0-2 ani si este in mare parte guvernat de modul in care sugarii invata despre ei insisi dar si despre lumea inconjuratoare, prin intermediul activitatilor senzoriale si motorii.

Astfel, putem spune ca in primii 2 ani de viata, copilasii se transforma din mici fiinte care reactioneaza in mare parte prin comportamente reflexe si aleatorii, in copilasi mici ce au actiuni orientate spre un anumit scop.

Dezvoltarea armonioasa a copilului are loc cand exista un mediu de stimulare adecvat (parintii sau tutorii vorbesc cu copilasul, il expun la activitati de invatare adecvate, ii ofera model si incurajari) si cand nu exista alte obstacole care sa stea in calea invatarii (ex: existenta unor afectiuni neurologice). In primii 2 ani de viata, nu este recomandat accesul copilasilor la ecrane (tv, tableta sau telefon).

Stadiul senzorio-motor are la randul sau 6 substadii:

  1. Substadiu de la nastere la aproximativ 1 luna: in acesta nou-nascutul incepe sa aiba un anumit control asupra reflexelor sale innascute, sa se angajeze deci intr-un comportament chiar si atunci cand stimulul normal al acelui comportament lipseste. Exemplu: Cand ii se ating buzele, din reflex nou nascutul incepe sa suga (reflexul suptului). Dar in scurt timp el invata sa faca acest lucru si cand nu este atins pe buze.
  2. Substadiu de la 1 luna la 4 luni: copilasul invata sa repete in mod intentionat o actiune care ii ofera o senzatie corporala placuta, obtinuta initial complet intamplator (Exemplu: sa isi suga degetul). Tot in aceasta perioada, micutul incepe sa se intoarca mai des catre sursa sunetelor, isi imbunatateste capacitatea de a coordona diferite tipuri de informatii senzoriale, cum ar fi de la vaz la auz.
  3. Substadiu de la 4- 8 luni: aceasta perioada conincide cu un nou interes din partea micutului, acela ce tine de manipularea obiectelor si aflarea proprietatilor acestora. Astfel, micutul repeta intentionat actiuni nu doar de dragul acesteia (asa cum facea in substadiu 2) ci o face ca sa obtina rezultate ce nu tin de corpul lui. Ex: scutura repetat o jucarie zornaitoare ca sa produca sunete cu ea, va ganguri mai mult ca mamica sa continue sa se joace cu el etc.
  4. Substadiu de la 8 la 12 luni: este perioada cu achizitii foarte valoroase pentru micut, deja el acum face generalizari pe baza experientelor invatate anterior, merge de-a busilea ca sa ajunga la obiectul dorit, indeparteaza un obstacol ca sa ajunga la ce isi doreste. Aceasta perioada marcheaza de fapt aparitia comportamentului complex- orientarea catre un scop.
  5. Substadiu de la 12 la 18 luni: este perioada in care micutul variaza o actiune cu scopul de a obtine un rezultat similar– apasa pe o jucarie de plastic pentru a obtine sunetul ce stie ca l-a obtinut apasand pe o alta jucarie, similara cu aceasta. E perioada de a incepe rezolvarea de probleme, prin incercare si eroare, prin activitati de tip cauza-efect.
  6. Substadiu de la 18 la 24 luni: un progres formidabil care marcheaza trecerea la stadiul preoperational al micii copilarii. Apare capacitatea de reprezentare- capacitatea de a reprezenta obiecte si actiuni in memorie, in special prin simboluri precum cuvinte, cifre si imaginile mentale. In aceasta perioada copilasul incepe sa faca jocuri ce implica imaginatia, sa se gandeasca la actiuni inainte de a le realiza.

Asadar, in aceste 6 substadii, copilasii mici dobandesc abilitatea de a gandi si de a-si aminti si isi pun bazele unor cunostinte privind obiectele si relatiile spatiale.

Dezvoltarea umana, Diane E. Papalia, Ed Trei, pg 149
Dezvoltarea umana, Diane E. Papalia, Ed Trei , pg148

Sursa tabele si info:

Dezvoltarea umana, Diane E. Papalia, Ed Trei

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *