Logopedia-Terapia limbajului si a comunicarii

Logopedia se refera la abordarea limbajului prin prisma reeducarii acestuia, a modelarii achizitiei limbajului si corectarii tulburarilor survenite in procesul de achizitie.

CPLOL mentioneaza ca terapeutul limbajului are ca obiect de activitate persoanele care , ca urmare a tulburarii cu care se confrunta, ajung sa aiba dificultati de integrare sociala. Iar aceste persoane (copii sau adulti) pot avea tulburari de natura functionala, innascute sau dobandite

Potrivit ASHA- limbajul are o conotatie sociala care cuprinde reguli cu privire la:

  • continutul si semnificatia, adica semnelor lingvistice li se atribuie o semnificatie conventional impartasita si acceptata de utilizatori.
  • constructia precum si elaborarea de noi cuvinte (inclusiv reguli gramaticale)
  • combinarea cuvintelor (reguli sintactice)
  • relationarea, potrivirea anumitor structuri ligvistice cu anumite contexte, situatii sociale (reguli pragmatice)

Vorbirea este componenta verbala a limbajului, cea care asigura materializarea limbajului in acte comunicationale prin:

  • productia vocala (vocea/fonatia)
  • pronuntia sunetelor vorbirii (mobilizarea aparatului fonoarticulator in asa fel incat sa asigure articularea sunetelor limbii)
  • ritmul adecvat al vorbirii

In concluzie, atunci cand vorbim de o tulburare de limbajs id e comunicare, ASHA ne propune sa facem dinstinctia dintre limbaj si vorbire astfel incat sa avem un numitor comun atunci cand vorbim de diagnosticarea tulburarilor de limbaj.

Domeniul practicii terapeutilor de limbaj (logopezilor) vizeaza tulburarile de vorbire, limbaj si dizabilitatile auditive, obiectivul final al acestora avand in vedere asigurarea dobandirii de abilitati functionale de comunicare pentru cei carora li se adreseaza.

Astfel, ASHA face o prima distinctie intre:

  • tulburarile de vorbire (acele tulburari ce se refera la abilitatea de articulare corecta, tulburari de voce, tulburarid e ritm si fluenta)
  • tulburari de limbaj (tulburarile limbajului expresiv, tulburarile limbajului receptiv, tulburari rezultate in urma accidentelor vasculare cerebrale, afazia)
  • tulburari de limbaj si comunicare cauzate de dizabilitati auditive

A doua distinctie realizata de ASHA este intre:

  • Tulburarile de limbaj si vorbire intalnite la copii

Tulburarile de vorbire la copii sunt:

-apraxia

-balbaiala

-dizartria

-tulburari de voce

-tulburari miofunctionale la nivel orofacial

-tulburarile sunetelor vorbirii (de pronuntie si fonologice)

Tulburarile de limbaj la copii sunt:

-dificultati specifice de invatare

-tulburari de limbaj aparute la varsta prescolara

-mutism electiv

In plus, in cazul copiilor, ASHA adauga si o serie de patologii medicale care implica tulburarid e limbajsi vorbire:

-ADHD

-Autism

-Traumatismele craniene

-Afectarea emisferei cerebrale drepte

  • Tulburarile de limbaj si vorbire intalnite la adulti

Tulburarile de vorbire intalnite la adulti: apraxia, balbaiala,dizartria, tulburari de voce

Tulburarile de limbaj intalnite la adult sunt de tip afazic.

O alta categorie inscrisa in atributiile terapeutilor limbajului sunt tulburarile de inghitire si alimentatie:

  • tulburari de inghitire si alimentatie la copii-disfagie
  • tulburari de alimentatie si inghitire la adulti-disfagie
  • tulburari de inghitire aparute in urma cancerului la nivel de cap/gat
  • investigarea videofluoroscopica a procesului de inghitire
  • investigarea endoscopica a procesului de inghitire

Informatii preluate din:

Logopedia- terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise, Carolina Bodea Hategan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *