10 motive pentru a gati impreuna cu copilasii

A gati nu inseamna doar a urma etapele unei retete. A gati inseamna a lucra cu toate simturile, a experimenta iar pentru un copil inseamna o experienta senzoriala extraordinara, pe toate ariile: vizuala (culorile alimentelor folosite in reteta, marimile si formele lor), tactila (texturi atat de diverse, de la aluatul lipicios la faina fina si untul moale), oflactive (ex: mirosul vaniliei, al busuioculul), gustative, corporale (temperatura si greutate) precum si proprioceptiva (coordonarea necesara participarii la activitatile practice ce implica gatitul -copilul toarna,, amesteca, rasuceste, foloseste telul, spala legumele si fructele, presara, curata, intinde, unge, etc- toate acestea il ajuta pe aria de motricitate).

Copilul, in mica copilarie, invata explorand intens cu simturile sale: vazul, atingerea, auzul, gustul si mirosul. Tocmai din acest motiv a gati cu el este o activitate ideala deoarece ii permite copilului sa faca descoperiri senzoriale fara cheltuieli mari.

Se recomanda implicarea copilasului in activitati practice chiar din primii 2 ani de viata iar in pedagogia Montessori se considera ca, incepand cu varsta de 3 ani, copilasul poate sa devina si mai mult implicat in pregatirea mesei.

L-am implicat pe micut in activitati practice inca din primul lui an de viata, era dornic sa experimenteze iar ceea ce am facut a fost sa ii pun la dispozitie ustensile si vase pe care sa le poata manipula usor. In primii 2 ani, micutul participa la spalatul legumelor/fructelor, la a amesteca cu telul ouale, la a varsa ingredientele pregatite de mine, in mare parte realizam impreuna clatite, salate, omlete 🙂

Aici pregatim briose iar la finalul articolului puteti sa il vedeti pe micut preparand si alte retete 🙂

Avantajele gatitului impreuna cu copilasii

  • Prin aceste activitati petrecem un timp de calitate alaturi de copilas. E important insa sa intelegem ca retetele nu o sa ne iasa ca la carte, ca e normal sa fie mai multa dezordine dupa, pentru mine asta nu a fost o problema.
  • Implicarea copilului in viata practica din randul familiei reprezinta stalpul in a isi castiga acesta autonomia. Chiar si acum, dupa 2 ani de gatit impreuna, reuseste micutul meu sa ma uimeasca cu indemanarea lui si modul in care reuseste sa isi coordoneze miscarile, am observat ca, cu fiecare experienta de gatit, copilul capata un control mai bun si stima lui de sine creste observand cum reuseste sa faca in mod independent activitati, ca ”mami” si ”tati”. 🙂
  • Participarea copilului in activitatile de gatit ajuta foarte mult la dezvoltarea lui cognitiva: cunostintele copilului se extind fiind expus la notiuni precum: jumatate vs intreg, ascutit, a framanta, coacere, felie, rondea, a presara etc, invata despre legume si legume, provenienta alimentelor, forme, culori si texturi diverse.
  • Notiunile de matematica sunt introduse atat de lejer in realizarea unei retete, folosim expresii precum mult vs putin, numaram ingredientele, le adaugam intr-o anumita ordine, etc.
  • Numeroase actiuni sunt realizate in timpul gatitului iar acest lucru il ajuta pe copil pe aria de motricitate, aceasta din urma fiind esentiala in dezvoltarea armonioasa a copilului. O simpla omleta cu ton implica actiuni precum: a sparge ouale, a bate ouale, a sfarama tonul peste oua, a spala (mararul), a decoji o ceapa, a taia, a marunti, a rade deasupra cascaval, a presara peste compozitie etc.
  • Activitatile de gatit ajuta la conturarea ideii de ordonare si secventialitate si il pregateste pe copil pentru orientarea de la stanga la dreapta, abilitate esentiala in dobandirea scrisului si a cititului. Ex: Preparati impreuna un snitel de pui/peste/soia/cascaval. La etapa de ”a da prin”, orientati ingredientele de la stangta la dreapta si incurajati copilul sa faca aceasta actiune urmand ordinea indicata. Ii aratati astfel sa dea puiul prin faina, apoi prin ou si la final prin pesmet. Dupa ce ii prezentati il incurajati sa faca in mod independent. 🙂
  • Copilul invata despre pericol si masurile de siguranta. A participa copilul in activitatile de gatit nu presupune a il lasa nesupravegheat, inseamna a il acompania, a il ghida sa sa faca singur dar avand in acelasi timp o atentie sporita la lucrurile din bucatarie care pot sa fie periculoase pentru el. Ii explicam copilului care parte a cutitului este ascutita, ii prezentam caldura emanata de cuptor si avem grija sa ne facem intelesi. Micutul foloseste acum (la varsta de 3 ani) cutitul pentru a taia legume si a intinde untul, este un cutit mic si neascutit, pune mana pe blender si stie ca nu trebuie atins in partea de jos cand e in functiune, a inteles foarte bine interdictia de a umbla la cuptor sau aragaz.
  • Actvitatile practice de gatit il ajuta pe copil sa isi dezvolte puterea de concentrare precum si sa isi mentina atentia intr-o activitate. A sparge un ou si a il pune in bol implicaq o concentrare si coordonare ochi-mana foarte mare deoarece copilul trebuie, in acelasi timp, sa observe, sa controleze precizia gesturilor sale precum si forta. Micutul reuseste momentan sa sparga cu usoare scapari de coaja :))
  • Dezvoltarea vocabularului- foarte multe lucruri a invatat micutul in timpul activitatilor de gatit, chiar recent m-am surprins folosind termenul ”framant” in timp ce ne jucam cu plastilina. Eu ii vorbesc foarte natural cand gatim si il expunem in mod natural la termeni precum: a faramita, a presara, ascutit, crocant, a separa, etc.
  • Cunoasterea lumii naturale– desi am lasat la final acest aspect, personal este ideologia dupa care ma ghidez in cresterea/educarea unui copil.
  • Implicarea copilului in activitati care sa il stimuleze sa descopere natura este cheia catre o dezvoltare armonioasa. Acesta este motivul pentru care militez ca micutii nostri sa aiba cat mai des ocazia sa exploreze cu manutele lor si sa li se prezinte elemente naturale. Discutati cu micutii despre provenienta alimentelor, despre legume si fructe dar si despre lucruri precum: din ce se face faina, uleiul, despre originea ciocolatei sau a zaharului,etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *