Insuflați-i copilului dorința de a învăța să citească fiind chiar dumneavoastră un exemplu pentru el. Dacă copilul observă că vă place să citiți, cresc mult șansele ca și el să facă același lucru. Un roman, o revista, o carte de bucate, gânduri redactate pe hârtie, nu contează atât de mult ce anume citiți, este important sa fie tipărit pe hârtie si copilul să simtă că vă face placere ceea ce citiți, ca a lectura este plăcut si în acest fel să îl incurajați și pe el să îi placă cărtile.
Psiholog Bianca Valeria Constantin, colaboratoarea noastra de la Asociatia Aripi Albastre, va propune o serie de activități menite să îi familiarizeze pe copilași cu scrierea și cititul.
E important să avem în vedere faptul că mâinile sunt instrumentul inteligenței umane, așa cum remarca Maria Montessori. Din acest motiv, ca să poată trasa literele, copilul are nevoie să își controleze și să își întărească mușchii mainii.
Vă propunem așsadar 5 activități practice care sunt adresate copilașilor cu vârstă preșcolară (3+).
- Ghicește ce vad și începe cu sunetul…
Pentru această activitate va fi necesar să pregătiți câteva obiecte pe care copilul le poate denumi și care încep cu sunete diferite, precum: „măr”, „cană”, „linguriță”, „ardei” etc.
Le puteți așeza pe o masă poziționată în fața voastră. Instrucțiunile date copilului pot suna astfel:
„Am în mână ceva care începe cu litera… [C]. Ce este?”,
„Văd pe masă ceva care începe cu … [A]. Cum se numește?”,
„Ating cu degetul ceva care începe cu litera… [M]. Ce este?”. Puteți realiza acest joc alternând obiectele utilizate.
2. Cuvinte pentru un sunet
În cadrul acestei activități va trebui sa alegeți un sunet, cerându-i copilului să găsească cuvinte care incep cu sunetul respectiv. De exemplu. „Mă gândesc la sunetul [P]. Găsește cinci cuvinte care încep cu sunetul [P]”. Puteti să intrați în jocul copilului și să îi propuneți să găsiți cuvintele pe rând. Pentru a ține evidența cuvintelor descoperite, puteți folosi o coală albă pe care să trasați linii, stickere, bețișoare de numărat etc.. De asemenea, la sfârșit puteți identifica și cuvinte care conțin litera aleasă la mijlocul cuvântului sau la finalul acestuia.
3. Mici propoziții absurde
Pornind de la activitatea anterioară, puteți alcătui propoziții folosind cuvintele alese. E important să vă asigurați că aveți pe listă și verbe. În cazul în care nu aveți, puteți găsi pe loc 1-3 verbe. Citiți-i copilului cuvintele și propuneți-i să formați propoziții utilizând cât mai multe dintre cuvintele pe care le-ați menționat. Exemplu de propoziție: „Papagalul părăsește portocalele pierdute”, Pantera pescuiește patru pești”.
4. Trasarea literelor pe nisip
Puneți într-o tavă nisip fin. Puteți folosi și mălai, făină, zahăr sau griș. Îi puteți cere copilului să traseze cu degetul o literă cunoscută de el, precum prima literă a prenumelui său. La nevoie, îi puteți lăsa la vedere, lângă tavă, litera. Vă sugerez să nu omiteți să îi cereți să pronunțe sunetul trasat.
5. Mergi pe vârfuri până la litera…
Pentru această activitate trebuie să poziționați câteva litere pe podea. Puteți apela la diferite moduri creative prin care copilul poate ajunge la litera dorită: să meargă pe vârfuri până la litera „C”, să pună degetul pe litera „V”, să atingă cu mâna litera „F”, să sară într-un picior până la litera „I” etc.
Nu uitați faptul că un copil învață cel mai bine din propria activitate, așadar nu ezitați să îl implicați cat mai mult in astfel de activități practice.
Referință: Place M.-H. (2016). 100 de activități Montessori pentru învățarea scrierii și citirii. GAMA.