Skip to content

3 activitati Montessori pentru descoperirea lumii inconjuratoare

de Andrea Vîrban, Psiholog&Logoped în cadrul Centrului Aripi Albastre

Toate lucrurile fac parte din univers si fiecare dintre ele este legat de celalalt, formand un tot unitar. (Maria Montessori)

Am ales un să vă prezint o serie de activități inspirate din metoda Mariei Montessori, rezonând puternic cu viziunea acesteia privind educația timpurie. Din nefericire în ultimii ani observ tot mai puțini părinți care îsi stimulează copiii în adevăratul sens al cuvântului. Atunci când folosesc acest termen, mă refer să îi prezenți copilului lumea înconjuratoare pe înțelesul lui, să folosești mediul și toate resursele naturale pe care le ai la dispoziție adaptate la nevoile și vârsta celui mic. Principala nevoie a copilul, fie că vorbim de copilăria timpurie, fie că ne referim la preșcolaritate, este de a fi lăsat și încurajat să exploreze, să se conecteze cu natura și cu ceea ce are ea de oferit. Maria Montessori punea accentul pe libertatea copiilor, libertatea de a alerga, de a băga mâna în noroi, în râu, libertatea de a descoperii singuri lumea.

Țin să menționez faptul că, activitățile prezente în acest material sunt idei practice, simple, pentru care nu aveți nevoie de materiale costisitoare, doar de puțină imaginație și libertate de exprimare.

Copiii sunt fascinați de povești, de autenticitate și moduri ludice de lucru, astfel, îți propun să fii partenerul de joacă al propriului copil și să descoperi alături de el lumea fantastică a naturii.

  1. PĂMÂNT, AER ȘI APĂ

Această activitate permite studierea celor trei elemente de bază: pământul, aerul și apa. Cu ajutorul acestei activități copilul poate învăța unde găsim fiecare element și cu ce ne sunt acestea utile. Aveți nevoie de 3 borcane mici cu capac, o foaie a 4 sau a 3, figurine cu animale marine, animale domestice/sălbatice, frunze, pietre, vehicule de jucărie și orice alt material pe care copilul și-l dorește și se potrivește cu activitatea.

Primul pas este să ieșiți cu copilul în natură, acolo el va lua contact cu conceptele pe care tu vrei să i le predai. Îi povestim celui mic că pentru a captura o fărâmă din natură, trebuie la rândul nostru să oferim ceva. Pentru a lua niște pământ în primul borcan, trebuie să ne folosim de mâini, îi explicăm că astfel, pământul simte că nu vrem să îi facem rău și că suntem aici pentru a-l mângâia. Apoi, pentru a lua o gură de aer în alt borcan, trebuie să închidă ochii, să tragă aer puternic în piept și să îl țină acolo câteva secunde, după care îl poate expira direct în borcan. Iar pentru a lua apa din râu sau din lac, trebuie să se asigure că animalele au suficientă apă de băut și se testeze temperatura apei cu ajutorul mâinilor sau a picioarelor (depinde de anotimp).

După ce toate borcanele au fost umplute, acasă vorbiți despre ceea ce ați văzut în natură și în funcție de nevoile copilului oferiți un model inițial de cum se sortează animale, vehicule, obiecte în funcție de elementul natural precum în poza atașată.

  • VULCANUL

Unul dintre subiectele cu care poți captiva un copil atunci când vine vorba de geografie pot fi formațiunile geografice, mai exact vulcanul. Sunt multe materiale pe care le poți folosi pentru a construi un vulcan, dar pentru a fi o experiență cât mai senzorială și rezultatul cât mai realist, folosește lut sau argilă.

Copilul construiește vulcanul din argilă/lut în jurul unui borcan sau sticlă, acoperindu-l în totalitate, lăsând craterul liber (gura borcanului). Pentru lavă pregătește următoarele ingrediente: 3 linguriţe de bicarbonat de sodiu, o jumătate până la o cană de oţet alb, colorant alimentar roşu. Colorantul alimentar îl poţi înlocui cu succes cu acuarele diluate în puţină apă. Copilul adaugă lava în interior și privește reacția. Având macheta pregătită, cel mic poate adăuga diverse pietre adunate de el, scoici sau dinozauri. Este o activitate care stimulează atât aria senzo-motorie, căt și cea cognitivă. Copilul pe lângă abilitățile de motricitate fină (de a apăsa, rupe, combina lutul cu apa), copilul realizează o serie de instrucțiuni și învață etapele secvențialițății.  

  • Soarele și puterile lui

O activitate simplă pentru a le face celor mici o prezentare a soarelui și a relației dintre aceasta și planeta noastră este aceasta. Aveți nevoie de: un castron sau farfurie adâncă, dar îndeajuns de lată; plastilină galbenă sau roșie (depinde cum vreți să simbolizați soarele) și plastilină albastră și verde pentru a modela planeta pământ. După cum se vede și în imaginea alăturată, în mijlocului farfuriei puneți bucata de plastilină aplatizată pentru a nu se mișca în timp ce farfuria se va roti. Iar din plastilina verde și albastră faceți o bilă care să se poată roti pe marginea farfuriei ca și cum se învârte în jurul soarelui. Astfel îi prezentați copilului de ce există atât noapte, cât și zi, de ce ziua este cald, iar noaptea mai rece și cum relația cu soarele ne influențează pe noi oamenii. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.